Think–Pair–Share: Μια Απλή Τεχνική με Μεγάλα Μαθησιακά Οφέλη!
- Αυτενέργεια

- 12 Οκτ 2022
- διαβάστηκε 4 λεπτά
Έγινε ενημέρωση: 8 Σεπ
Η διδασκαλία σε ζευγάρια, γνωστή διεθνώς ως Think–Pair–Share, είναι μια δυναμική τεχνική που μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε τάξη, ανεξάρτητα από τη βαθμίδα ή το αντικείμενο. Πρόκειται για έναν εναλλακτικό παιδαγωγικό τρόπο διδασκαλίας, ιδανικό για την εισαγωγή νέων γνώσεων και την ενεργή συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών.
Στην ουσία, είναι το πρώτο βήμα προς μια αποτελεσματική ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μπορεί να αξιοποιηθεί σχεδόν καθημερινά, ενισχύοντας τη μαθησιακή εμπλοκή μέσα από έναν απλό αλλά ισχυρό μηχανισμό:
Τι ακριβώς είναι το Think Pair Share;
To Think Pair Share θα μπορούσε να έχει τις εξής μορφές:
Αφού διδάξουμε κάτι σε όλη την τάξη, ζητούμε από τους μαθητές να εργαστούν με το διπλανό τους. Ένας από κάθε ζευγάρι αναλαμβάνει να διδάξει αμέσως στο διπλανό του αυτό που διδάξαμε.
Ο εκπαιδευτικός να θέτει ένα ερώτημα, οι μαθητές να σημειώνουν τις ιδέες τους σε ένα χαρτί και κατόπιν απευθύνονται στο διπλανό τους για να συζητήσουν τις ιδέες τους μεταξύ τους. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να περπατάει στην αίθουσα και να βλέπει τι γράφουν οι μαθητές.

Τα βήματα, λοιπόν, που εφαρμόζονται είναι τα εξής:
Think (Σκέψου): Ο/η εκπαιδευτικός θέτει μια ερώτηση ή παρουσιάζει ένα πρόβλημα. Οι μαθητές/τριες παίρνουν λίγο χρόνο για να σκεφτούν και να καταγράψουν τις σκέψεις τους ατομικά.
Pair (Συνεργάσου): Έπειτα, στρέφονται προς τον/τη διπλανό/ή τους και ανταλλάσσουν απόψεις, συγκρίνουν απαντήσεις ή εξηγούν τη σκέψη τους.
Share (Μοιράσου): Τέλος, μερικά ζευγάρια ή άτομα παρουσιάζουν τις ιδέες τους στην ολομέλεια της τάξης (αν το επιθυμεί ο/η εκπαιδευτικός).
Ας δούμε ένα παράδειγμα εφαρμογής του Think Pair Share σε μαθητές τις Α' Δημοτικού:
Πως εφαρμόζουμε το Think Pair Share;
Πολύ συχνά την ώρα της διδασκαλίας μπορούμε να προτρέπουμε τους μαθητές:
"Διδάξτε στο διπλανό σας τις οδηγίες που μόλις σας έδωσα" (π.χ τι κάνουμε κάθε φορά που γράφουμε έκθεση).
"Εξήγησε στο διπλανό σου τη μέθοδο που μάθαμε στα μαθηματικά"
"Πες στο διπλανό σου πως βρήκες τη λύση σε αυτό το πρόβλημα και τι ακριβώς σκέφτηκες".
"Σκεφτείτε τι θα απαντούσατε στην ερώτησή μου, καταγράψτε τις ιδέες σας κι έπειτα συζητήστε τις με το διπλανό σας. Ανταλλάξτε απόψεις".
"Αναπτύξτε και καταγράψτε με το διπλανό σας μια ιστορία εμπνευσμένη…."
"Λύστε σε συνεργασία με το διπλανό σας το εξής μαθηματικό πρόβλημα…"
Η τεχνική αυτή εμποδίζει κάποιους μαθητές να υιοθετήσουν τη στάση ότι απλώς θα αράξουν και θα αφήσουν τους συμμαθητές τους να βρουν όλες τις λύσεις και να εκφράσουν όλες τις απόψεις. Επιτρέπει επίσης στον εκπαιδευτικό να παρακολουθήσει τι έχουν κατανοήσει όλοι οι μαθητές και τι όχι.
Ακόμη, οι ρόλοι μέσα στο ζευγάρι μπορούν να εναλλάσσονται:
Ο ένας εξηγεί – ο άλλος εντοπίζει σφάλματα
Ο ένας γράφει – ο άλλος ελέγχει
Ο ένας αφηγείται – ο άλλος συνοψίζει
Σύμφωνα με τους Lochhead & Whimbey (1987), ο "ακροατής" δεν χρειάζεται να διορθώνει άμεσα τα λάθη, αλλά να ενθαρρύνει τον συνομιλητή του να ξανασκεφτεί, χτίζοντας έτσι μεταγνωστικές δεξιότητες.
Ποια είναι τα μαθησιακά οφέλη της τεχνικής;
Η τεχνική αυτή, όπως επισημαίνεται στη σχετική βιβλιογραφία, προσφέρει σημαντικά μαθησιακά και συναισθηματικά οφέλη:
✅ Αυξάνει τη συγκέντρωση και την εμπλοκή των μαθητών
✅ Προάγει τη συνεργασία χωρίς άγχος ή έκθεση μπροστά στην τάξη
✅ Ενισχύει την αναλυτική σκέψη και τη μεταγνώση
✅ Μειώνει τη φλυαρία, δίνοντας νόημα στον προφορικό λόγο
✅ Ενισχύει την αυτοεκτίμηση όλων των παιδιών – ιδιαίτερα των πιο ντροπαλών
✅ Αποτελεί γέφυρα για πιο απαιτητικές ομαδοσυνεργατικές πρακτικές
Όπως σημειώνουν οι Marzano & Pickering (2005), το Think–Pair–Share:
Είναι απλό στην εφαρμογή
Δεν απαιτεί ιδιαίτερη προετοιμασία
Και κινητοποιεί ακόμη και τους πιο αδιάφορους μαθητές να συμμετέχουν
Ίσως το βασικότερο πλεονέκτημα αυτής της στρατηγικής είναι ότι η φωναχτή παρουσίαση της διαδικασίας επίλυσης προβλημάτων βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν την αναλυτική τους σκέψη.
Η αναλυτική σκέψη είναι μια δεξιότητα δύσκολη να διδαχθεί, καθώς γίνεται μέσα στο κεφάλι των μαθητών (Seng, 2007). Η διδασκαλία σε ζευγάρια βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν αυτού του είδους τις δεξιότητες αποτελεσματικά.
Ως στρατηγική συνεργατικής μάθησης, λοιπόν, το Think Pair Share ωφελεί τους μαθητές στους τομείς των ακαδημαϊκών επιτευγμάτων, της αυτοεκτίμησης και του αυξημένου ενδιαφέροντος για τη μάθηση και τους μαθητές (Robertson, 2006).
Γιατί να εφαρμόσω το Think Pair Share;
Η συστηματική εξάσκηση του Think–Pair–Share αποτελεί θεμέλιο για την ανάπτυξη μιας συνεργατικής κουλτούρας στην τάξη.Προετοιμάζει σταδιακά τους μαθητές/τριες για πιο σύνθετες μορφές συνεργασίας και χτίζει μια τάξη με σεβασμό στη διαφορετικότητα, ενεργή μάθηση και εσωτερικά κίνητρα.
Είναι μια τεχνική που «δουλεύει» αθόρυβα, χτίζοντας δεξιότητες που διαρκούν πολύ πέρα από τα θρανία.
Αν εφαρμόζεις ή σκέφτεσαι να εφαρμόσεις αυτή τη στρατηγική, θα χαρώ να ακούσω την εμπειρία σου!
Βιβλιογραφικές Πηγές:
Lyman, F. T. (1981). The responsive classroom discussion: The inclusion of all students. In A. S. Anderson (Ed.), Mainstreaming Digest (pp. 109–113). College Park, MD: University of Maryland Press.
Marzano, R. J., & Pickering, D. J. (2005). Building Academic Vocabulary: Teacher’s Manual. Alexandria, VA: ASCD.
Kagan, S. (2009). Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing.
Lochhead, J., & Whimbey, A. (1987). Teaching analytical reasoning through think-aloud pair problem solving. In J. E. Stice (Ed.), Developing Critical Thinking and Problem-Solving Abilities (pp. 73–84). San Francisco: Jossey-Bass.
Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice. Boston: Allyn & Bacon.
McTighe, J., & O’Connor, K. (2005). Seven Practices for Effective Learning. Educational Leadership, 63(3), 10–17.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2008). The New Circles of Learning: Cooperation in the Classroom and School. Alexandria, VA: ASCD.

