top of page

Εισιτήρια Εξόδου για την Τάξη - Εργαλεία Αυτορρύθμισης

Έγινε ενημέρωση: 6 Σεπ

Πολύχρωμα χαρτόνια στοιβαγμένα, με πράσινο, κόκκινο, μπλε, κίτρινο και μωβ σε λευκό φόντο. Ζωντανά χρώματα, χωρίς κείμενο.

Τα εισιτήρια εξόδου είναι ένα από τα πιο απλά αλλά ισχυρά εργαλεία για την καλλιέργεια της αυτορρυθμιζόμενης μάθησης.


Σύμφωνα με αυτή την προσέγγιση, ο/η μαθητής/τρια συμμετέχει ενεργά και ενσυνείδητα στη μαθησιακή διαδικασία, παρατηρώντας, αξιολογώντας και ρυθμίζοντας ο/η ίδιος/α τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει, ώστε να επιτύχει καλύτερα αποτελέσματα.


Η αυτορρύθμιση περιλαμβάνει στρατηγικές όπως η παρακολούθηση, η αξιολόγηση και η προσαρμογή της μαθησιακής πορείας (Zimmerman, 2002).


Γιατί τα εισιτήρια εξόδου ενισχύουν την αυτορρύθμιση;

Τα εισιτήρια εξόδου, όταν χρησιμοποιούνται συστηματικά, βοηθούν τους/τις μαθητές/τριες να αναστοχαστούν για όσα έμαθαν, να εκφράσουν απορίες, να αναγνωρίσουν τα κενά τους, να ζητήσουν υποστήριξη ή να αναδείξουν τι τους ενθουσίασε (Black & Wiliam, 1998).


Η συστηματική και άμεση ανατροφοδότηση βοηθά τους/τις μαθητές/τριες να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία (Nicol & Macfarlane-Dick, 2006). Πρόκειται για μια μορφή μεταγνώσης — της ικανότητας, δηλαδή, να σκεφτόμαστε για τη μάθηση και να την αξιολογούμε.


Πώς λειτουργούν;

Ένα εισιτήριο εξόδου μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο τέλος οποιουδήποτε μαθήματος. Οι μαθητές/τριες απαντούν σύντομα σε μία ή περισσότερες ερωτήσεις — γραπτώς ή προφορικά, σε ατομικό χαρτί, σε καρτέλες, ή ακόμα και ψηφιακά (π.χ. σε ένα Padlet ή Google Form). Το παραδίδουν καθώς φεύγουν από την τάξη.


Με αυτόν τον τρόπο:

  • Ο/η εκπαιδευτικός αποκτά άμεσα ανατροφοδότηση για το επίπεδο κατανόησης των μαθητών/τριών.

  • Οι μαθητές/τριες εμπλέκονται ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία και συνειδητοποιούν τι έμαθαν.

  • Καλλιεργείται η υπευθυνότητα, η αναστοχαστική σκέψη και η διάθεση για βελτίωση.


Ακολουθούν τρία είδη εισιτηρίων εξόδου που μπορείτε να δοκιμάσετε στην τάξη σας.


3, 2, 1 εισιτήριο εξόδου


Οι μαθητές/τριες καλούνται να μοιραστούν:


  • 3 πράγματα που έμαθαν

  • 2 πράγματα για τα οποία θέλουν να μάθουν περισσότερα

  • 1 απορία που έχουν


Παράδειγμα: Σε ένα μάθημα για τα φυτά, μια απάντηση μπορεί να είναι:

3. Τα φυτά έχουν ρίζες, βλαστό και φύλλα.
2. Θέλω να μάθω γιατί μερικά φυτά ζουν σε ερήμους.
1. Δεν κατάλαβα τι είναι η φωτοσύνθεση.

Εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν τις κοινές απορίες στην επόμενη διδασκαλία ή να αναθέσουν μικρές εργασίες σε ομάδες για να αναζητήσουν απαντήσεις.


Αυτή η στρατηγική μπορεί να λειτουργήσει ανά πάσα στιγμή κατά τη διάρκεια του μαθήματος, αλλά λειτουργεί ιδιαίτερα καλά ως εισιτήριο εξόδου. Μπορείτε να κατεβάσετε εκτυπώσιμα εισιτήρια εξόδου 3, 2, 1 παρακάτω:


Κείμενο σε πίνακα με θέμα μάθησης. Περιλαμβάνονται ερωτήσεις: τι έμαθες, τι θέλεις να μάθεις και απορία για το μάθημα.



Άδειο εισιτήριο εξόδου


Εάν σας απομένει μόνο λίγος χρόνος στο τέλος του μαθήματος, μπορεί να μην έχετε χρόνο για τη στρατηγική 3, 2, 1.


Για αυτές τις περιπτώσεις, ένα δελτίο εξόδου με μία ερώτηση, όπως το παρακάτω παράδειγμα, είναι μια εξαιρετική επιλογή.

Έγγραφο με τίτλο "ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ ΕΞΟΔΟΥ". Ερώτηση: "Πως σου φάνηκε η εργασία σε ομάδες; Τι σου άρεσε περισσότερο σε αυτήν;". Πεδίο απάντησης κενό.

Μπορείτε να επιλέξετε οποιαδήποτε ερώτηση θέλετε.


Φυσικά, μπορεί να σχετίζεται με το περιεχόμενο του μαθήματος, αλλά μπορείτε να σκεφτείτε και άλλα πράγματα:


  • Να ρωτήσετε τα παιδιά πώς ένιωσαν για μια συγκεκριμένη εκπαιδευτική στρατηγική που χρησιμοποιήσατε.

  • Να τα ρωτήσετε τι θέλουν να μάθουν στη συνέχεια.

  • Να τους ζητήσετε να αξιολογήσουν τον εαυτό τους

  • Να ζητήσετε να σας πουν πως να τους βοηθήσετε καλύτερα να κατανοήσουν κάτι που διδάξατε.


Παραδείγματα ερωτήσεων:


  • "Τι ήταν πιο ξεκάθαρο για σένα σήμερα;"

  • "Ποιο σημείο του μαθήματος βρήκες δύσκολο;"

  • "Πώς ένιωσες με τη δραστηριότητα της ομάδας;"

  • "Αν μπορούσες να εξηγήσεις το σημερινό μάθημα σε έναν φίλο, τι θα του έλεγες;"

  • "Πώς μπορώ να σε βοηθήσω να καταλάβεις καλύτερα;"


Συμβουλή:

Δώστε τους/τις μαθητές/τριες τη δυνατότητα να απαντούν και με emoji, χρώμα ή σχέδιο (ειδικά στις μικρότερες ηλικίες), ώστε να μειώνεται η πίεση του γραπτού λόγου.


Με αυτόν τον τρόπο, και αξιολογείτε τη γνώση αλλά και δίνετε χώρο στους μαθητές/τριες να συμμετάσχουν ενεργότερα στη μάθηση.


Το Δημιουργικό Εισιτήριο Εξόδου


Σε κάποια μαθήματα, μπορείτε να δώσετε πιο δημιουργικά ερωτήματα:


  • Ζωγράφισε τι έμαθες σήμερα.

  • Γράψε έναν τίτλο για το σημερινό μάθημα.

  • Φτιάξε μια ερώτηση κουίζ που θα μπορούσες να κάνεις στους συμμαθητές σου.

  • Αν το μάθημα ήταν τραγούδι, ποιος θα ήταν ο τίτλος του;


Αυτές οι δραστηριότητες δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές/τριες με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ να εκφραστούν με τον τρόπο που τους ταιριάζει.



Συμπερασματικά


Τα εισιτήρια εξόδου δεν είναι απλώς μια «τεχνική». Είναι ένα εργαλείο αυτενέργειας, μεταγνώσης και συμπερίληψης. Δίνουν φωνή σε κάθε μαθητή/τρια, ακόμη και σε αυτούς/ές που δεν συμμετέχουν λεκτικά στο μάθημα. Ενισχύουν τη σύνδεση δασκάλου-μαθητών και προσφέρουν πολύτιμα δεδομένα για τη διδασκαλία.


Δοκιμάστε ένα είδος εισιτηρίου εξόδου στην επόμενη σας ώρα. Θα εκπλαγείτε από την ποιότητα των απαντήσεων και τη σκέψη που κρύβεται πίσω τους!



Βιβλιογραφία








bottom of page