top of page

5 Τρόποι Για να Χρησιμοποιήσεις Κάρτες Εργασιών Στην Τάξη σου από την Αρχή της Χρονιάς

Έγινε ενημέρωση: 6 Σεπ

Οι κάρτες εργασιών είναι ένα από τα αγαπημένα εργαλεία των δασκάλων! Βάσει βιβλιογραφίας οι κάρτες εργασιών αποτελούν ένα εξαιρετικό μέσο μάθησης διότι:


  1. Αυξάνουν τη συμμετοχή των μαθητών/τριών

  2. Προσφέρονται για γρήγορη ανατροφοδότηση των μαθητών/τριών

  3. Βελτιώνουν το μαθησιακό αποτέλεσμα



Τι είναι οι Κάρτες Εργασιών


Οι κάρτες εργασιών είναι ένα σύνολο καρτών σχετικά με ένα δεδομένο θέμα. Κάθε κάρτα έχει μία εργασία ή ένα πρόβλημα. Οι μαθητές λύνουν αυτό το πρόβλημα ή την ολοκληρώνουν και στη συνέχεια προχωρούν στην επόμενη κάρτα.


Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάρτες εργασιών σε οποιοδήποτε μάθημα.


Ένα από τα χαρακτηριστικά των καρτών εργασιών είναι ότι επιτρέπουν στους μαθητές να επικεντρωθούν σε βάθος και σε μία μόνο δεξιότητα.


Επειδή οι κάρτες παρουσιάζουν μόνο ένα πρόβλημα κάθε φορά, δεν κατακλύζουν τους μαθητές με πληροφορίες όπως μπορεί να κάνει ένα φύλλο εργασίας διπλής όψης.


Στην αρχή της χρονιάς, είναι χρήσιμο να έχετε κάποιες κάρτες επανάληψης της προηγούμενης τάξης, ώστε τα παιδιά να μπορούν εύκολα να ολοκληρώσουν αυτές τις δραστηριότητες μόνα τους και να έχουν μια ομαλή μετάβαση στη νέα τάξη.


Πως χρησιμοποιούμε κάρτες εργασιών στην αρχή της χρονιάς


1. Κάρτες Εργασιών Scoot


Οι κάρτες εργασιών με scoot είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να σηκωθούν τα παιδιά και να κινηθούν μέσα στην τάξη από την αρχή της χρονιάς.


Τοποθετούμε μια διαφορετική κάρτα σε κάθε θρανίο μαθητή/τριας. Δίνουμε στα παιδιά από ένα φύλλο καταγραφής και στη συνέχεια τους ζητάμε να ξεκινήσουν απαντώντας την κάρτα που βρίσκεται στο δικό τους θρανίο. Όταν απαντήσουν στην κάρτα, μετακινούνται στο επόμενο θρανίο (εσείς αποφασίζετε την κατεύθυνση) και ασχολούνται με μια νέα εργασία.


Μπορείτε, να επιτρέψετε στα παιδιά να εργάζονται σε ζευγάρια ή μπορείτε να ελέγχετε συχνά τα παιδιά που χρειάζονται λίγη επιπλέον βοήθεια.


Μερικά παιδιά θα ολοκληρώσουν ένα πρόβλημα πολύ πιο γρήγορα από άλλα. Γι' αυτό δε συνιστώ να βάλετε χρονοδιακόπτη για αυτήν τη δραστηριότητα. Απλώς αφήστε τα παιδιά να προχωρήσουν έως ότου τελειώσουν οι περισσότεροι όλες τις κάρτες.


Αν δεν ολοκληρώσουν όλοι όλες τις κάρτες στον προβλεπόμενο χρόνο, μην ανησυχείτε. Η διαφοροποίηση του μαθήματος είναι πιο σημαντική!


2. Κέντρα Μάθησης


Ένας άλλος τρόπος χρήσης των καρτών είναι στα κέντρα/σταθμούς μάθησης μέσα στην τάξη. Κάθε τέτοιος σταθμός περιλαμβάνει μια σειρά από δραστηριότητες με τις οποίες μια ομάδα μαθητών/τριών εξασκούνται σε μια συγκεκριμένη δεξιότητα.


Οι μαθητές με βάση το πρόγραμμα που ορίζει ο εκπαιδευτικός μετακινούνται μέσα στην ημέρα στους διαφορετικούς σταθμούς και εξασκούνται σε διαφορετικές δεξιότητες. 


Για παράδειγμα, εάν κάποιος διδάσκει την έννοια του κλάσματος μπορεί να δημιουργήσει τρεις σταθμούς: Στον πρώτο σταθμό οι μαθητές χρησιμοποιούν χειραπτικό υλικό για να οπτικοποιήσουν κάποια κλάσματα που τους έχετε δώσει σε ένα φύλλο εργασίας, στο δεύτερο σταθμό λύνουν κάρτες εργασιών. Κάθε κάρτα περιλαμβάνει μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής ή σωστού λάθους σε σχέση με την έννοια του κλάσματος. Στον τρίτο σταθμό οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα σε κάποιο φύλλο εργασίας. Οι ομάδες των μαθητών/τριών εναλλάσονται μέσα στην ώρα και στους τρεις σταθμούς και εκτελούν τις εργασίες που τους ζητούνται εκεί.


Ανεξάρτητα από το πώς φτιάχνετε τις κάρτες εργασιών σας, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι να τις κάνετε διασκεδαστικές και πολύχρωμες για να τραβήξετε το ενδιαφέρον των μαθητών σας.


Μια καλή ιδέα, επίσης, είναι να πλαστικοποιήσετε τις κάρτες σας, καθώς οι μαθητές/τριες χρησιμοποιούν τις κάρτες ξανά και ξανά και είναι πολύ εύκολο να φθαρούν, να σκίζονται και να λερώνονται αν δεν είναι πλαστικοποιημένες.


Το δύσκολο σε αυτή την υπόθεση για ένα/μια δάσκαλο/α είναι να έχει στη διάθεσή του έτοιμες κάρτες εργασιών.


Κάρτες με μαθηματικά και παιχνίδι "Βρες το λάθος", πολύχρωμα σχέδια. Παιδί που κρατά καρδιά. Κείμενα και διακοσμητικά σημαιάκια.
Βρες εδώ 60 κάρτες "Βρες το Λάθος" για μαθητές της Α'

3. Εταιρική διδασκαλία


Αυτή είναι μια διασκεδαστική δραστηριότητα που βοηθά τα παιδιά να γνωριστούν μεταξύ τους.


Δώστε σε κάθε μαθητή μια κάρτα εργασίας και ζητήστε του να απαντήσει στο ερώτημα. Θα πρέπει να είστε αρκετά ευέλικτοι ώστε να ελέγχετε τις απαντήσεις τους.


Μόλις ο/η μαθητής/τρια γίνει ειδικός στην κάρτα του, αναλαμβάνει το ρόλο να διδάξει τον συμπαίκτη του. Χρησιμοποιώντας έναν λευκό πίνακα ή χαρτί, θα δείξει στον συμπαίκτη του πώς να ολοκληρώσει την εργασία.


Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες αλλάζουν θέσεις και ρόλους. Μόλις και οι δύο συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν τις ιδέες τους, οι μαθητές μπορούν να αλλάξουν παρτενέρ.


Στο τέλος αυτής της δραστηριότητας, κάθε μαθητής/τρια θα πρέπει να είναι ειδικός σε τουλάχιστον ένα πρόβλημα. Για τα οφέλη της εταιρικής διδασκαλίας μπορείτε να διαβάσετε εδώ.


Θα μπορούσατε επίσης να χρησιμοποιήσετε αυτήν τη δραστηριότητα σε μικρές ομάδες. Χωρίστε τους μαθητές σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων και αφήστε τον καθένα να γίνει ειδικός σε μία κάρτα. Στη συνέχεια, κάθε μαθητής θα διδάξει στους άλλους στην ομάδα πώς να ολοκληρώσουν την εργασία τους.


Αυτός είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να εξασκήσετε τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες και να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας και τη δυναμική των μικρών ομάδων.

Δύο χαμογελαστά παιδιά σε φωτεινό περιβάλλον. Ένα παιδί κρατά tablet. Το αγόρι φορά ριγέ μπλε μπλούζα και το κορίτσι ροζ. Χαρούμενη ατμόσφαιρα.

4. Διαμορφωτική αξιολόγηση

Θέλετε να μάθετε πόσο καλά καταλαβαίνουν οι μαθητές/τριες σας την ύλη, ώστε να ξέρετε πως θα προχωρήσετε; Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάρτες εργασιών.


Μοιράστε μια κάρτα εργασίας σε κάθε μαθητή και ζητήστε του να την διαβάσει δυνατά. Ή προβάλετε την κάρτα στον πίνακα.


Όλοι/ες οι μαθητές/τριες ολοκληρώνουν την εργασία και γράφουν την απάντησή τους στο ατομικό τους πινακάκι. Όταν τελειώσουν, κρατούν ψηλά τις απαντήσεις τους και εσείς αξιολογείτε γρήγορα την κατανόηση τους σε βασικές έννοιες που έχετε διδάξει. Μπορείτε στη συνέχεια να προσαρμόσετε το μάθημά σας ανάλογα με την αρχική αυτή διάγνωση.


Εναλλακτικά, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε αυτό το παιχνίδι ως δραστηριότητα επανάληψης. Σε αυτήν την περίπτωση, ίσως θελήσετε να ανεβάσετε λίγο το επίπεδο. Θα μπορούσατε να αναθέσετε στους/στις μαθητές/τριες σας σε δύο ή τρεις ομάδες και κάθε ομάδα που θα δίνει πρώτη τη σωστή απάντηση να κερδίζει έναν πόντο.


5. Μαθητές που τελειώνουν γρήγορα


Πάντα θα έχεις μια χούφτα μαθητών που ολοκληρώνουν την εργασία τους πολύ πριν από όλους τους άλλους. Και τότε τι κάνεις με αυτούς;


Χρειάζεσαι κάτι για να κρατάς αυτά τα παιδιά απασχολημένα όσο οι άλλοι/ες μαθητές/τριες ολοκληρώνουν τις εργασίες τους.


Δώστε τους κάρτες εργασιών. Είναι η τέλεια εργασία για γρήγορη ολοκλήρωση. Είναι διασκεδαστικές και ενδιαφέρουσες. Αλλά επειδή τις χρησιμοποιείτε με τόσους πολλούς άλλους τρόπους στην τάξη σας, οι μαθητές δεν θα νιώσουν την ανάγκη να βιαστούν να τις ολοκληρώσουν. Ξέρουν ότι θα έχουν πολλές ευκαιρίες να χρησιμοποιήσουν κάρτες εργασιών.




bottom of page